Skip to main content

2024. április 24-én bejelentették a Moodle legújabb kiadását a Moodle 4.2-t, amely új és továbbfejlesztett funkciókkal bővült, még tovább javítva a hatékonyságot mind az oktatók, hallgatók és rendszergazdák számára. A frissítéssel fejlesztések érkeznek a kurzusok létrehozásához, a jelentéskészítéhez  és a tevékenységekhez, így gyorsabbá és egyszerűbbé válik a lebilincselő tanulási élmények létrehozása, a tanulók előrehaladásának mérése és a tanulók eredményeinek javítása.

Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb fejlesztéseket:

Tömeges szerkesztés a Kurzusokban

A Moodle LMS 4.2-be egy új tömeges műveleti funkció érkezik, amely lehetővé teszi a tevékenységek vagy kurzusszakaszok tömeges duplikálását, törlését, áthelyezését vagy elérhetőségének módosítását. A funkció használatával egyszerűbbé válik a kurzusok létrehozása és szerkesztése, értékes időt takarítva meg az adminisztrációs feladatokban.

Osztályozónapló fejlesztések

Az új verzió az Osztályozónapló fejlesztései révén a tanulók előrehaladásának és teljesítményének jobb áttekinthetőségét biztosítja. A Pontozói jelentésben található keresési lehetőség lehetővé teszi a tanulók keresését egyedi azonosítóik, például nevük vagy e-mail címük alapján. További fejlesztések közé tartozik a Pontozói jelentés rekordok oldalankénti kiválaszthatóságának bevezetése, az összecsukható oszlopok a jelentésben, valamint az összecsukható osztályzati kategóriák alkalmazása az Osztályozónapló beállításában.
Ezenkívül a tanulóknak küldött visszajelzések mostantól közvetlenül az Osztályozónaplóban láthatók, ami az oktató számára egyszerű hozzáférést és egyúttal idő megtakarítást tesz lehetővé, mert nem szükséges a felületek között váltogatni.

Továbbfejlesztett design és funkciók Kurzus oldalon

A Moodle LMS 4.2 tanfolyami oldalainak fejlesztései hatékonyabbá teszik a tanfolyamok létrehozását és szerkesztését, és intuitív navigációs élményt nyújtanak a tanulók számára. Mostantól lehetőség van szakaszok duplikálására és tevékenység hozzáadására bárhol egy szakaszon belül. A tevékenységtípusok neve ezentúl csak a tanárok számára jelennek meg – amikor a Szerkesztési üzemmód be van kapcsolva -, a tanulók számára nem, így értékes helyet takaríthatunk meg a tanulási felületen. A Permalink URL-ek lehetővé teszik az oktatók számára, hogy ezzel megosszanak a tanfolyamokon belül meghatározott helyeket, valamint az egyes almenük behúzását is helyreállították, amely mind a tanfolyam indexében, mind a főoldalon megjelenik. A behúzás alkalmazásával még könnyebben követhető, tagolható az oldaltartalom.

Új funkciók a Jelentéskészítőben

A Jelentéskészítő javításai mélyebb betekintést nyújtanak az oktatóknak és a trénereknek a tanulók viselkedésébe és fejlődésébe. A Moodle 4.2-es verzió olyan új forrásokat tartalmaz a részletesebb jelentések összeállításához, mint például a megjegyzések és a felhasználói jelvények (kitűzök). A tanfolyam elvégzéséről szóló egyéni jelentésekhez is új opciók állnak rendelkezésre, pl. a beiratkozási idő vagy kezdési idő. Az egyéni jelentéseken belül közvetlenül megtekinthetők az időponthoz köthető Before, Last, Current és Next hour szűrők. Mindezek az új betekintések a tanulók eredményeinek javításához használhatók.
A Jelentéskészítőben található új funkciók segítségével az oktatók könnyebben, pontosabban nyomon követhetik a tanulók fejlődését.

Csoportos láthatósági változások az adatvédelem támogatása érdekében

A Moodle LMS 4.2 lehetővé teszi a webhely adminisztrátorok vagy az oktatók számára, hogy új csoportok létrehozásakor szabályozzák a tagok láthatóságát bizonyos csoportokban.
A Moodle elkötelezett a felhasználók adatainak védelme mellett és folyamatosan gondoskodik arról, hogy adataik biztonságban maradjanak. Ezzel a funkcióval a szoftver támogatja a GDPR adatvédelmi rendeletnek és a biztonsági előírásoknak való megfelelést.

Moodle tartalom exportálása a MoodleNet-be

Az oktatók most először exportálhatják Moodle tanfolyamuk tartalmát a MoodleNet-be. A MoodleNet a Moodle platformja nyílt oktatási erőforrások keresésére, megosztására és kezelésére, és ez az új funkció egyszerű módot biztosít arra, hogy a kurzusokban végzett tevékenységeket másokkal is megosszák. Emellett lehetőséget biztosít arra is, hogy ezeket a tevékenységeket más kurzusokban vagy kontextusokban elérjék, importálják és újra felhasználják.

További fejlesztések

  • BigBlueButton: a Moodle-ba alapfunkcióként integrált nyílt forráskódú virtuális tanterem mostantól lehetőséget biztosít bizonyos felvételi formátumok korlátozására. Egy adminisztrátori beállítás lehetővé teszi a résztvevők profilképének megjelenítését is az élő foglalkozások során.

  • A népszerű, hozzáférhető és támogatott TinyMCE szövegszerkesztő mostantól alapértelmezett a Moodle LMS 4.2-ben, megkönnyítve a gazdag szöveges tartalmak fejlesztését.

  • Az oktatók mostantól szerkeszthetik a kérdések számát és újra megnyithatják a be nem küldött kvíz kísérleteket.

  • A Moodle egy új „Feladat üzenetküldési lehetőség” funkcióval bővült, amely lehetővé teszi, hogy az oktató egyszerűen üzenetet küldhessen a tanulóknak a feladat beadási oldaláról.