Skip to main content

Az online tanulás világában is gyakran használnak szakzsargont. A könnyebb érthetőség kedvéért az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány gyakran használt kifejezést és definíciójukat.

A

Adaptív tanulás

Ezzel az oktatási módszerrel a tanulás személyre szabható minden egyes tanuló számára. Ez magában foglalja a tananyag útvonalának adaptálását, a gyakorlás és az értékelések sebességének vagy nehézségének megváltoztatását, a tanulás egyes részeinek jobb megértéséhez további források hozzáadását és még sok minden mást. Az adaptív tanulás nagyon hatékony, mivel lehetővé teszi a személyre szabott tanulási élmény

API / Webszolgáltatás

Az API-k/webszolgáltatások a szoftverprogramok közötti kommunikáció eszközei.
Példa: Felhasználókat egy CRM vagy HR rendszerből egy LMS-be továbbítanak API-n keresztül, így nem szükséges manuálisan létrehozni a felhasználókat az LMS-ben.

Aszinkron tanulás

Olyan tanulási módszer, ahol a tevékenységek a résztvevők számára különböző időpontokban zajlanak. Ez bármikor és bármely helyen történhet, a tanulók igényeihez igazodva. Példák:

  • E-learning modul
  • Online kurzus
  • Videó, amit saját tempóban nézhetsz meg

B

Blended learning

A blended learning a hagyományos és az online tanulási módszerek kombinációja. A módszert az interakció és a rugalmasság előnyeinek ötvözésére használják, például egy tanuló osztálytermi tanfolyamot végez, miközben  a feladatokat online teljesíti.

D

DNS

A DNS (Domain Name System) rendszer lehetővé teszi a domain nevek IP-címekké való átalakítását. Az emberek könnyebben emlékeznek nevekre, mint számokra.

E

Edtech

Az Edtech oktatási technológiák gyűjtőneve. Az Edtech javítja a tanulási folyamatot, hatékonyabbá és hozzáférhetőbbé teszi azt.

E-learning

Az e-learning egy online oktatási forma, amely elektronikus eszközök és digitális tartalmak segítségével valósul meg. Célja a rugalmas, helytől és időtől független tanulás biztosítása. Az e-learning lehet önálló tanulás vagy interaktív, oktató által vezetett kurzus, és magában foglalhat videókat, kvízeket, szimulációkat, fórumokat és egyéb digitális tananyagokat. Különböző területeken alkalmazható, például felsőoktatásban, vállalati képzésekben, készségfejlesztő tanfolyamokon.

ELO

Az ELO az Elektronikus Tanulási Környezet rövidítése, amelyet tanulás és képzések kezelésére használnak. Ezt gyakran LMS-nek vagy DLO-nak is nevezik.

Értékelés (Assessment)

Az e-learningben a tanulók tudásának, készségeinek és kompetenciáinak mérésére szolgáló folyamat. Ez történhet különböző formákban, például kvízek, tesztek, esettanulmányok vagy gyakorlati feladatok segítségével.

G

Gamifikáció

A Gamifikáció, vagy játékosítás a gyakorlat, hogy a tanulási tevékenységet játékszerűvé teszik annak érdekében, hogy érdekesebbé vagy élvezetesebbé a tanulást. Napjainkban már a vállalatok is egyre gyakrabban alkalmazzák a gamifikációt alkalmazottaik képzésére.

H

H5P

A H5P a HTML5 Package rövidítése. Ez egy nyílt forráskódú keretrendszer interaktív tanulási anyagok létrehozására. A H5P-tartalom különböző tanuláskezelő rendszerekben (LMS) és más online platformokon használható.

Hozzáférhetőség

Az e-learningben azt jelenti, hogy a tartalom – figyelembe véve a nemzetközi szabványokat – mindenki számára készült, beleértve a hallás-, látás-, mozgás- vagy tanulási fogyatékossággal élőket is.

I

Interaktív tananyag

Olyan digitális tananyag, amely aktívan bevonja a tanulót a tanulási folyamatba különböző interaktív elemek, például kérdések, szimulációk, játékok, videók, kvízek vagy drag-and-drop feladatok segítségével. Az interaktív tananyag célja a passzív információbefogadás helyett a tanulók aktív részvételének ösztönzése.

K

Közösségi plugin

A közösségi plugin olyan bővítmény, amelyet nem a szoftvert létrehozó cég alkalmazottai fejlesztenek, hanem külső fejlesztők készítenek. Gyakran ingyenesen elérhetőek, és új funkciók hozzáadására vagy fejlesztésekre használhatók.

Kompetencia alapú tanulás

Kompetencia alapú oktatás alatt az ismereteken alapuló, de a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazni tudását középpontba helyező oktatást értjük.

Kurzus

A Moodle terminológiájában a kurzus az az online terület, ahol a tanár/oktató/oktató a tanulási tartalmat adja hozzá a diákjai számára. A kurzus elrendezése megváltoztatható a különböző kurzusformátumok használatával, a megjelenítés pedig a téma kiválasztásával javítható.

L

LCMS – Tanulási Tartalomkezelő Rendszer

Az LCMS egy szoftver, amelyet tanulási tartalom létrehozására, kezelésére és biztosítására használnak. Az LCMS-ek általában olyan eszközöket kínálnak, mint szövegszerkesztők, média-kezelők, értékelő és elemző eszközök. Sok modern LMS egyben LCMS is.

Life long learning

Magyarul élethosszig tartó tanulás:  Az egész életen át tartó folyamatos, önkéntes és önmotivált tanulást értjük alatta, amely történhet akár személyes, akár szakmai okokból.

LTI – Learning Tools Interoperability

Az LTI a Learning Tools Interoperability rövidítése, amely egy nemzetközi szabvány a tanulási tartalmak és LMS-ek összekapcsolására. Az LTI lehetővé teszi, hogy tanulási tartalmakat használjanak egy LMS-ben anélkül, hogy azokat kifejezetten arra a rendszerre fejlesztették volna.

LMS – Tanulásmenedzsment rendszer

Az LMS (Learning Management System) a tanulási és képzési tevékenységek kezelésére használható keretrenszer. Az LMS-ek segítségével tanfolyamokat lehet létrehozni, kezelni és követni a tanulók eredményeit. Az LMS-t gyakran ELO-nak vagy DLO-nak is nevezik.

LTS verzió

Az LTS a Long-Term Support rövidítése. Az LTS verzió olyan szoftververzió, amelyet a fejlesztők hosszabb ideig támogatnak. Ezeket gyakran stabilitást és megbízhatóságot igénylő környezetekben használják.

LXP

Az LXP ( Learning Experience Platform)  egy olyan platform, amelyet tanulási élmények létrehozására és kezelésére használnak. Az LXP-k e-learning modulokat, kurzusokat, webináriumokat és más tanulási erőforrásokat is kínálnak.

M

Mikrotanulás (Micro learning)

A mikrotanulás egy olyan tanulási módszer, amely rövid, fókuszált tanulási egységekre összpontosít. Ezek könnyen feldolgozhatók kis lépésekben.
Példa: Egy alkalmazott megnéz egy rövid videót egy új termékről.

Mobil tanulás (Mobile learning)

A mobil tanulás olyan tanulási módszer, amelyben mobil eszközöket, pl. okostelefonokat és tableteket használnak. Ez lehetővé teszi a tanulási anyagok elérését, kurzusok elvégzését és online vitákban való részvételt mobil eszközök használatával. Példa: Egy munkatárs az online felmérést elvégezi az okostelefonján, miközben a munkahelyére utazik.

Migráció

A migráció az adatok, szoftverek vagy rendszerek egyik helyről a másikra történő áthelyezése. Erre több okból is szükség lehet, például jobb adatbiztonság, költségcsökkentés vagy új szolgáltató miatt.

NY

Nyílt forráskódú szoftver

A nyílt forráskódú szoftverek olyan programok, amelyeket bárki szabadon használhat, megtekinthet, módosíthat és fejleszthet.
Példák: Moodle, WordPress, Linux, stb.

S

SCORM

A SCORM a Sharable Content Object Reference Model rövidítése. Ez egy nemzetközi szabvány az e-learning tartalmak megosztására. A SCORM tartalom különböző LMS rendszerekben használható. A leggyakrabban használt verzió a SCORM 1.2.

SZ

Szimultán tanulás

Olyan tanulási módszer, ahol a tanulási tevékenységek minden résztvevő számára egyszerre zajlanak. Ez lehet fizikai osztályteremben vagy online, például videókonferencia révén. Példák:

  • Fizikai osztálytermi óra
  • Online óra videókonferencia segítségével
  • Webinar

Szoftverkiadás (Software release)

A szoftverkiadás a szoftver új verziójának felhasználók számára történő kiadásának folyamata. Ez biztosítja, hogy a szoftver biztonságos és megbízható legyen.
Update: Kisebb változtatás, hibajavítás, pl. 4.5.0 verzióról 4.5.1-re
Upgrade: Jelentősebb változtatás, új funkciók hozzáadása. Példa: 4.3 verzióról 4.5-re.

T

Tananyag-szerkesztő program

Egy tananyag-szerkesztő program olyan szoftver, amelyet tanulási anyagok, például e-learning modulok létrehozására használnak. Az ilyen programok általában számos eszközt és funkciót kínálnak a tananyag könnyű létrehozásához, például szövegszerkesztők, média-kezelők és értékelő eszközök.

Tanulási formák

  • Szimultán tanulás
  • Aszinkron tanulás
  • A fő különbség az időzítésben rejlik: a szimultán tanulás egy időben zajlik minden résztvevő számára, míg az aszinkron tanulás eltérő időpontokban történik.

Tanulási tartalom

Tanulási tartalom alatt a tanuláshoz használt információkat és anyagokat értjük. Ide tartozhatnak szövegek, képek, videók, hanganyagok és interaktív elemek. Példák:

  • E-könyvek
  • Online kurzusok
  • Videók
  • Szimulációk
  • Interaktív feladatok
  • Kvízek

Tanfolyamfejlesztő

A tanfolyamfejlesztő egy szakember, aki kurzusokat, képzéseket és egyéb tanulási anyagokat fejleszt. Feladatai közé tartozik a tanulási célok meghatározása, tantervek és óratervek kidolgozása, tananyagok létrehozása és tesztelése.

Tevékenységek

A tevékenység a Moodle-ban egy olyan funkció, amelyben a diákok egymással vagy a tanárral való interakció révén tanulnak. Például hozzájárulhatnak egy fórumban, feltölthetnek egy feladatot, válaszolhatnak egy kvízkérdésre, vagy együttműködhetnek egy wikiben.

V

Virtuális tanterem

A virtuális osztályterem egy online szoftvert, amely tanítást és közös tanulást tesz lehetővé. Jellemzője, hogy minden résztvevő a saját munkahelyéről vagy otthonából jelentkezik be. Gyakran használják a blended learning során.

W

WCAG

A WCAG a Web Content Accessibility Guidelines rövidítése. Ez egy olyan irányelvkészlet, amely a weboldalak és webes tartalmak hozzáférhetőségét, akadálymentességét biztosítja. Példák:

  • Kontrasztos színek használata a szöveg és a háttér között
  • Alternatív szöveg biztosítása a képekhez
  • Hozzáférhető navigáció kialakítása

Webhely-kezelő (Site Manager)

A webhely-kezelő egy IT-szakember, aki egy weboldal vagy LMS kezeléséért felelős. Szorosan együttműködik webfejlesztőkkel, webdesignerekkel és más érintettekkel annak érdekében, hogy a weboldal vagy LMS megfelelően működjön és megfeleljen a felhasználói igényeknek.

X

xAPI

Az xAPI az Experience API rövidítése, amely egy nyílt szabvány a tanulási élmények nyomon követésére. Az xAPI lehetővé teszi a tanulási tevékenységekről szóló adatok gyűjtését, tárolását és megosztását, amelyeket az oktatás hatékonyságának mérésére és személyre szabott tanulási utak fejlesztésére használnak. Az xAPI nyilatkozatokat használ, amelyek információkat tartalmaznak a következőkről:

  • A tanulási élményt megélő személy
  • Az elvégzett tevékenység
  • A tevékenység tárgya
  • A tevékenység körülményei