Skip to main content

A hagyományos tréningek és tantermi oktatások mellé egyre inkább beépül a „Learning in the Flow of Work” (LIFOW), vagyis a „munkavégzés közbeni tanulás” megközelítése. Ez a tanulási forma kényelmes és hatékony is, különösen a gyorsan változó, digitalizált munkakörnyezetben.

Mi az a LIFOW?

A „Learning in the Flow of Work” olyan tanulási stratégia, amely lehetővé teszi a dolgozók számára, hogy a szükséges tudást vagy készséget pontosan akkor és ott szerezzék meg, amikor és ahol arra szükségük van – közvetlenül a munkafolyamat részeként. Ahelyett, hogy a munkavállalónak ki kellene szakadnia a napi feladataiból egy hosszabb kurzus miatt, a tanulás beágyazódik a napi tevékenységeibe.
Ez megvalósulhat mikro learning tananyagok, beépített súgók, interaktív e-learning modulok vagy MI-vel támogatott tudáskeresők segítségével. A lényeg: a tanulás nem külön esemény, hanem a munkavégzés természetes részévé válik.

Miért hasznos ez a vállalatoknak?

A vállalati szektor számára a LIFOW típusú oktatás számos előnnyel jár:

  • Időhatékonyság: A munkatársaknak egyszerre csak rövidebb időt kell tanulással tölteni – a tudásmegszerzés beilleszthető a napi rutinba.
  • Azonnali alkalmazhatóság: Mivel a tanulás egy konkrét munkafeladathoz kötődik, az új ismeretek azonnal hasznosíthatók, így nő a hatékonyság.
  • Rugalmasság és személyre szabhatóság: A tananyagokat személyre lehet szabni pozíció, tapasztalat vagy projektszükséglet szerint.
  • Jobb megtartás: A munkakörnyezetben, gyakorlati helyzetekben megszerzett tudás mélyebben rögzül.
  • Költséghatékonyság: Nincs szükség költséges, egész napos tréningekre, utazásra vagy külön infrastruktúrára.
Nézzünk rá néhány példát, vállalati környezetben hogyan alkalmazható:

Tanulási eszközök integrálása a munkafolyamatokba

A képzési anyagokat vagy elérhetőségüket építse be a mindennap használt platformokba – mint például projektmenedzsment- vagy kommunikációs rendszerekbe. A dolgozók így könnyen elérhetik az információkat, amikor épp szükségük van rájuk. Integráljunk súgókat, útmutatókat és mikrotananyagokat a munkaeszközökbe – például egy CRM rendszerbe vagy belső wiki platformra.

Valósághű tanulási élmények

A digitális szimulációk révén a dolgozó a készségeket kockázatmentesen, valósághű környezetben gyakorolhatják. Az ilyen típusú tanulás akár 30%-kal is növelheti a tudás alkalmazhatóságát és megtartását. Hozzunk létre digitális szerepjátékokat vagy ügyfélkezelési szimulációkat az értékesítési vagy ügyfélszolgálati csapatok számára.

Tanulási erőfeszítések elismerése

A tanulás elismerése és jutalmazása nemcsak motiválja a dolgozókat, hanem hozzájárul a tanulás kultúrájának kialakulásához. Egy jól felépített jutalmazási rendszer növelheti a belső motivációt. Alkalmazzunk badge-eket, tanúsítványokat vagy akár bónuszokat a sikeres tanulási mérföldkövek eléréséhez.

Karrierfejlesztés és tanulás összekapcsolása

Amikor a tanulás közvetlenül kapcsolódik az előmeneteli lehetőségekhez, a dolgozók sokkal nagyobb hajlandóságot mutatnak a részvételre. A világos karrierutak akár 20%-kal növelheti a dolgozók megtartását. Tervezze meg a készségfejlesztési lehetőségeket karrierútvonalak mentén – pl. junior-ból senior szintre lépéshez szükséges kompetenciák elérése.

Együttműködésen alapuló tanulás

Az együttműködést támogató platformok – mint például egy vállalati tudásmegosztó fórum – elősegítik a közösségi tanulást. Hozzon létre az e-learning rendszerben tematikus csoportokat, ahol a munkatársak megoszthatják egymással tapasztalataikat, tananyagokat, vagy kérdéseket tehetnek fel.

Hatékony tanulási módszerek

A személyre szabott és könnyen elérhető tananyagok kulcsszerepet játszanak a készségfejlesztés sikerében. A microlearning, teljesítménytámogató eszközök és adaptív tanulási platformok növelik a tudásmegtartást. Használjunk rövid, célzott tananyagokat (3–5 perces egységek), amelyek azonnal alkalmazhatók konkrét munkafeladatok során.

Az új készségek elsajátítása mellett a LIFOW szemlélettel olyan tanulási kultúra is kialakítható, amely egyaránt támogatja az egyéni és szervezeti fejlődést. A jövő vállalati tanulása tehát nem csak órákban vagy kurzusokban mérhető, hanem abban is, hogy a munkatársak képesek-e azonnal alkalmazható tudást szerezni akkor, amikor arra a legnagyobb szükségük van. A „Learning in the Flow of Work” nem csupán egy trend, hanem egyben a versenyképes és agilis szervezetek új oktatási szemlélete.
Azok a vállalatok, amelyek felismerik ezt, nem csupán versenyképesebbek lesznek, hanem képesek lesznek megtartani és fejleszteni legértékesebb erőforrásukat: a munkavállalóikat.