A Moodle közösség már több mint 20 éve kínál innovatív, eredményorientált tanulási eszközöket. A 2023. október 9-én megjelent legújabb Moodle verzió is folytatja az eddigi utat, amelyek célja, hogy a Moodle felhasználókat segítse kreativitásuk kibontakoztatásában, elősegítse az együttműködést és optimalizálják a tanulási folyamatot.
Az új Moodle LMS 4.3 több mint 470 hibajavítást, fejlesztést és új funkciót tartalmaz, amelyeken a Moodle LMS fejlesztői csapatok és a közösségi fejlesztők az elmúlt 6 hónapban dolgoztak. A Moodle közösség kódhoz való hozzájárulása, a minőségbiztosítási tesztelés, a fordítások és a dokumentáció megírása felbecsülhetetlen értékű része volt ennek a kiadásnak.
Tekintsük át az újdonságokat!
Középpontban a biztonság
Az e-learning rendszerek biztonsága világszerte egyre fontosabb az intézmények, vállalatok és a felhasználók számára egyaránt. A Moodle LMS 4.3-ban a biztonság előtérbe került: a többfaktoros hitelesítés, a YouTube és a Vimeo „ne kövessük” opciója, valamint egy sor fejlett funkció biztosítja a biztonságos és szabályos tanulási környezetet. Mostantól a szervezetek leegyszerűsíthetik a megfelelőségi követelmények teljesítéséhez vezető utat, növelve mind a megbízhatóságot, mind a felhasználók bizalmát.
Elegánsabb és áramvonalasabb Tevékenységkártyák
Mind az oktatók, mind a tanulók értékelni fogják a megújult tevékenységkártyákat, amelyek mostantól kompaktabbak és intuitívabbak, és biztosítják a csoportok, korlátozások és a tevékenység befejezési feltételeinek zökkenőmentes kezelését. A felhasználóktól kapott visszajelzésekre reagálva maguk a tevékenységkártyák is kompaktabbak és áramvonalasabbak lettek, hogy kevesebb függőleges helyet foglaljanak el, jelentősen csökkentve a görgetést a kurzusoldalakon. A navigációs akadályok csökkentésével ezek a fejlesztések hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanfolyamok készítői kevesebb időt és erőfeszítést fordítsanak a tanfolyami tevékenységek kezelésére, és csökkentik a tanfolyamokon belüli görgetés hosszát, megkönnyítve a tanulók számára a navigációt.
Időtakarékos beállítások a Tevékenységek befejezéséhez
A Moodle közösség értékes hozzájárulásának köszönhetően a rendszergazdák és oktatók mostantól webhely szinten beállíthatják a tevékenységek befejezésének alapértelmezett feltételeit. Ez a fejlesztés az oktatók számára kevesebb adminisztrációt, nagyobb pontosságot és gyorsabb feladat végrehajtást eredményez.
Kérdésbank fejlesztések
A Catalyst EU által kifejlesztett, – valamint a Nyílt Egyetem, az ETH Zürich és a Berni Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hozzájárulásainak köszönhetően – újdonságok lehetővé teszik az oktatók számára, hogy kibővített keresési és szűrési lehetőségeket használhassanak, és testre szabhassák a kérdésbank nézetét, így a tanulói értékelések létrehozása és kezelése még egyszerűbbé válik.
Még több statisztikai jelentés a Moodle-ban
A Report Builder bevezetésének folytatásaként további új jelentések kerültek be a Moodle-be, amely így könnyebb karbantartást, egyszerűbb jelentéskészítést és felhasználóbarátabb élményt nyújt. A Report Builder rugalmassága lehetővé teszi mélyebb jelentések készítését közvetlenül a Moodle-on belül, csökkentve ezzel egyéb külső eszközök igénybevételének szükségességét.
Frissített TinyMCE szerkesztő a jobb tartalomkészítés érdekében
A tartalomkészítés intuitívabbá és sokoldalúbbá vált a TinyMCE szerkesztőnek köszönhetően, amely a felhasználóbarát felületeket fejlett HTML jelöléskezelési képességekkel ötvözi. A Moodle LMS 4.3 továbbfejlesztette a TinyMCE szövegszerkesztőt egy felhasználóbarátabb felülettel, a HTML szerkesztő fejlesztésével, valamint a TinyMCE prémium pluginek támogatásával, amely lehetővé teszi a lehetőségek további bővítését.
Javított Könyv navigáció és kurzusindex
Mostantól lehetőség van az összes/összehúzható kurzusindex kibontására a kurzusoldalon. Ezen kívül a Könyv tevékenységhez lebegő „Előző” és „Következő” gombok kerültek, így a Könyvekben való navigáláskor már nem kell görgetni. Ezek a fejlesztések könnyebbé teszik a nagy méretű tanfolyamok navigációját, így a tanulók és az oktatók jobban összepontosíthatnak a tartalomra és a tevékenységekre, ezzel is növelve a tanulók élményét és elkötelezettségét.
Továbbfejlesztett osztályozási élmény
A fejlesztések tovább folytatódnak az Osztályozónaplóban. A pedagógusokat zökkenőmentes osztályozási út várja – az intuitív ikonoknak, a ragadós láblécnek és a jelentésekben alkalmazott szabványosított keresési viselkedésnek köszönhetően, amely biztosítja, hogy az osztályozás ne csak pontos, hanem könnyedén elvégezhető is legyen. Az egyszerűsített osztályozási folyamat több időt szabadít fel az oktatási tevékenységekre és a diákok bevonására.
Egyszerűsített tartalommegosztás a MoodleNet-tel
Az oktatók mostantól közvetlenül az integrált MoodleNet-en keresztül oszthatják meg a tanfolyami tartalmakat, ami a legszínvonalasabb oktatási források egyszerű megosztásával és felfedezésével tovább emeli a tanítás színvonalát.
Fejlesztések a tanfolyamon belüli üzenetküldés funkcióiban
A Moodle híres arról, hogy csoportos tevékenységekkel, például fórumokkal, wikikkel és élő virtuális tantermekkel elősegíti a közös tanulást. A tanfolyamon belüli kommunikáció új, kísérleti funkciója lehetővé teszi a fokozott együttműködést és a közösségi tanulási élményt. A Matrix Messaging rendszerrel való új integráció elindítása hozzáférést biztosít egy korszerű üzenetküldő felülethez közvetlenül a Moodle szívében. A további funkciók a jövőben zökkenőmentesebbé teszik a más üzenetküldő rendszerekkel (pl. Slack vagy Teams) való együttműködést. Ezek az új tanfolyamon belüli kommunikációs lehetőségek segítenek az oktatóknak és a tanulóknak a kapcsolattartásban, a fokozott elkötelezettség elősegítésében és a szorosabb együttműködésben!