Napjainkban a teljes népességből nagyjából minden 4-5. ember valamilyen tanulási kihívással küzd. Ezért szakemberként érdemes olyan e-learning tananyagot tervezni, amely minden munkavállaló számára hozzáférhető, függetlenül attól, hogy rendelkeznek-e valamilyen tanulási vagy egyéb akadályozottsággal.
Cikkünkben bemutatjuk azokat a gyakori hibákat, amelyeket a tananyag készítéskor el kell elkerülni, hogy hozzáférhető, akadálymentes kurzust adhassunk a munkatársak kezébe.
1. Feliratok/átiratok hiánya
Sok tanuló/munkatárs számára gondot jelent, ha egy videó vagy egyéb tananyag szöveges formában nem érhető el. Ennek számos oka lehet: például nem az anyanyelvükön tanulnak, vagy rövidebb a figyelmi idejük, zajos környezetben tanulnak, hallássérültek, stb. Ha a feliratot minden videóhoz, prezentációhoz, sőt, esetleg az egész kurzushoz hozzáadja, lehetővé teszi, hogy a tananyagot könnyebben megértsék.
2. Útmutatások hiánya
Nem minden feladat egyértelmű, magától értetődő, különösen, ha tanulásról van szó. Ne hagyja, hogy tanulóinak maguknak kelljen kitalálniuk mi a következő lépés. Még akkor is, ha ismerik a platformot, mindig biztosítson számukra világos, lépésről lépésre követhető útmutatást. Az utasításokat a tanulók igényeihez igazodva többféle módon kell megadni – például képernyőn megjelenő szöveg/ábra/hang formájában. Ezenkívül tartson nyitva egy kommunikációs csatornát arra az esetre, ha a tanulóknak további segítségre lenne szükségük.
3. Bonyolult navigáció
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire fontos az egyszerű dizájn és a felhasználóbarát kezelőfelület az akadálymentes tanfolyamok tervezésekor. A tanulóknak könnyedén kell tudniuk navigálni a platformon – akár csak a billentyűzet segítségével is.
4. Személyre szabhatóság hiánya
Adjunk ehetőséget a tanulóknak arra, hogy testre szabják, befolyásolják saját tanulási élményüket. Például személyre szabható kinézet, többféle módon elérhető tananyag, stb. A személyre szabott tartalom segíthet a tanulási és kognitív kihívásokkal küzdő embereknek.
5. Érzékszervi túlterhelés
Kerüljük a tananyagban túlzottan villogó animációkat és képeket, a hangos zajokat vagy az élénk fényhatásokat. Ezek rendkívül zavaróak lehetnek, és érzékszervi túlterhelést okoznak, ami kényelmetlenséget, stresszt válthat ki számos tanulóban.
6. Bonyolult interakciók
Alaposan végig kell gondolni milyen típusú interaktív elemeket épít be a tananyagba, és azokat a tanulók igényeihez is kell igazítani. Egyszerűsítse a tananyaghoz való hozzáférést, és biztosítson megfelelő alternatívákat. Például ha a felhasználók kizárólag billentyűzettel navigálnak, ne legyenek egérrel működő interakciók. . A szöveges utasításoknál is figyelni kell a megfelelő megfogalmazásra. Például ne azt írja, hogy „Kattints ide”, hanem írja le, hova navigál a link, pl. a „Gyakorló teszt”-re.
7. Színkontraszt hiánya
Az akadálymentes e-learning tanfolyamok tervezésénél a jó olvashatóság is kulcsfontosságú. Ehhez megfelelő kontrasztot kell biztosítani a szöveg és a háttér között. Használjon eltérő színeket vagy tónusokat, hogy a kontraszt megfelelő maradjon. Az olvashatóság növelése érdekében jól olvasható betűtípust és nagyobb betűméretet is érdemes alkalmazni. Soha ne helyezzen szöveget zajos, zsúfolt háttérre, mert ez megnehezíti az olvasást, fárasztja a tanulókat.
8. Alternatív szöveg elhagyása
A feliratok és átiratok mellett érdemes alternatív szöveget (alt text) is hozzáadni a képekhez. A látássérült felhasználók gyakran olyan szoftvereket használnak, amelyek felolvassák a képek mögötti szöveget, így az alternatív szöveg segíthet megérteni a vizuális tartalmat. Még jobb, ha van lehetőség narrált alternatív szöveg hozzáadására is.