Skip to main content

A 2022 elején érkező a Moodle 4.0 verzió, középpontban a felhasználói élmény javításával, nagymértékben átalakítja a Moodle LMS-t. Új integrációkat, funkciókat és eszközöket fog tartalmazni, amelyeket mind  kifejezetten arra terveztek, hogy átlátható és egyszerűen kezelhető, kényelmes tanulási környezetet teremtsenek a tanulók, oktatók, rendszergazdák és menedzserek számára.
Nézzünk egy rövid áttekintést a Moodle 4.0 legfontosabb változásairól, amelynek kulcsa a felhasználói élmény fokozása.

A közös munka a siker kulcsa – állítja Martin Dougiamas a Moodle alapító vezérigazgatója. A Moodle fejlesztő csapata a Moodle UX (user experience/felhasználói élmény) csapattal szorosan együtt dolgozva és a felhasználói közösség visszajelzésére támaszkodva alkotta meg a Moodle legújabb verzióját.
„A Moodle egyik legnagyobb erőssége a közösségünk, és a velük való mélyreható együttműködés kulcsfontosságú volt egy olyan felhasználói élmény központú menetrend kidolgozásában, ami a leginkább kívánt fejlesztéseket rangsorolja és oldja meg.” nyilatkozta Martin Dougiamas Moodle alapító és CEO.

Új, egyszerűbb navigáció
A felhasználókkal folytatott közös munka, a kérdőíves kutatások, workshopok és tesztelések eredményeként a hamarosan megjelenő verzió felhasználó-központú design-t kapott, fókuszban egy új, egyszerűbb navigációval és optimalizált felhasználói felülettel. A felületre belépve a tiszta, friss, korszerű megjelenés mellett az átszervezett navigáció jelenti az egyik legalapvetőbb változást. A navigáció az új verzióban már vízszintes és kevesebb rögzített kategóriát tartalmaz. A változás kulcsmotívuma, hogy könnyebben juthassunk el a kívánt menüinkhez. Az elsődleges menü továbbra is testre szabható lesz, így az egyéb menüpontok további elemként vagy legördülő kategóriaként adhatóak hozzá.

Saját kurzus menüpont
Jelentős változtatás a kurzuskezelési élmény megújítása, melynek részeként kiemelésre került és önálló oldalként szerepel a „Saját kurzusaim” menüpont. A saját oldal alapértelmezett felülete lehetővé teszi, hogy egy pillantással áttekinthessük a kurzusainkat és azok elvégzésének részleteit, valamint az oldal biztosítja a kurzusok közötti gyors keresést, navigációt, vagy akár a a kurzusok hatékonyabb szervezését is.

Újraformázott kurzusindex
Az elsődleges navigációs elemek alatt egy másodlagos menü helyezkedik el. Példaként a kurzusunk tartalmaz egy szintén horizontálisan elhelyezkedő, a kurzusszerkesztés szempontjából elengedhetetlen másodlagos navigációs menüsort. A felület bal oldalán pedig már az új kurzusindex jelenik meg. A kurzusindex újraformázásának célja mind a hallgatók, mind az oktatók számára megkönnyíteni a kurzushoz tartozó tevékenységek közötti átjárást, a tevékenységek közötti váltást, a tevékenységekhez való gyors hozzáférést. Újításként a hallgató ebben az indexsávban saját tevékenységét is vizuális elemeken/jelvények megjelenésén (badges) keresztül követheti. Tehát az indexsáv összecsukható és bővíthető komponensei segítenek a hallgatónak a kurzusszerkezet megértésében és a tanfolyam előrehaladásának követésében.
A jobb kezelhetőség érdekében a Moodle 4.0 kap egy új szerkesztési gombot, amelyet a felület jobb felső sarkában egyszerűen lehet be- és kikapcsolni. Szintén a felhasználóbarát vizuális megjelenés igényére reflektálva megújulnak a tevékenység ikonok. A navigációs fejlesztések az asztali eszközökön túl a táblagépes és mobileszközök felhasználói felületén egyaránt elérhetőek lesznek.

Beépített videokonferencia lehetőség
A globális e-learning piac gyors növekedése és az online tanulási platformok általános elterjedése rávilágított, hogy olyan tanulási rendszerek létrehozása szükséges, melyek nemcsak gazdag funkcionalitásúak és konfigurálhatóak, hanem interaktívak, intuitívak, könnyítik a felhasználó aktív bevonását, jelenlétét a programban. A Moodle 4.0-ba így az eddig bővítményként (plugin) elérhető BigBlueButton videokonferencia rendszer standard funkcióként épül be.

Megújuló jelentések
Azokhoz a tendenciákhoz igazodva, miszerint az elérhető adatokat a tanulók fejlődésének mérésére és a tanulási programok hatásának mérésére használják, azaz a bevonás sikerességének mérése szükséges, a már a Moodle Workplace-ből ismert „Egyéni jelentések” funkció Moodle 4-be standardizálása teszi lehetővé. Az egységes és racionális felület biztosítása érdekében a Moodle LMS összes jelentésének összevonását jelzik előre a fejlesztők. A jövőképek ismertetése, a felhasználói visszajelzések követése és a trendek folyamatos figyelése egyaránt a további fejlesztések ígéretét nyújtja számunkra.

Elkötelezettség a hozzáférhetőség mellett
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a Moodle közösség elkötelezett a szoftverek akadálymentesítése mellett. A nyílt forráskódú Moodle LMS követi az akadálymentesítési szabványokat, megfelel a WCAG 2.1 AA (Web Content Accessibility) szabványnak. A hozzáférhetőség iránti folyamatos elkötelezettséggel összhangban a fejlesztők a tervezés minden egyes lépésénél szorosan együttműködtek külsős akadálymentesítési tanácsadókkal annak érdekében, hogy a Moodle 4.0 eszközei érzékelhetőek, kezelhetőek, érthetőek és kompatibilisek legyenek minden felhasználó számra.

Tartsanak velünk a Moodle 4.0 felé vezető izgalmas úton, a hírekről, mérföldkövekről weboldalunkon folyamatosan tájékoztatást adunk.