Skip to main content

Április 19-én a nagyközönség számára is megjelent régóta várt Moodle LMS 4.0 kiadása, amellyel a 20 éves Moodle e-learning platform a világszerte meglévő 300 millió felhasználójának nyújt továbbfejlesztett felhasználói élményt.

Az új verzió fókuszában a friss és intuitív, korszerű megjelenés áll, amely a lapozható navigációval és a tanfolyami élmény újradefiniálásával megkönnyíti az oktatók számára a kurzusok létrehozását és szerkesztését, valamint a tanulók számára a tanfolyamhoz kapcsolódó feladatok rangsorolását és elvégzését.

Martin Dougiamas, a Moodle alapítója és vezérigazgatója szerint: “A Moodle fejlesztőiként az a feladatunk, hogy a platformot a lehető legkönnyebben és legegyszerűbben használhatóvá tegyük, miközben fenntartjuk a nyílt forráskódú technológia és az online tanulás legjobb gyakorlatai iránti elkötelezettségünket. „

A Moodle 4.0 kiadásában bemutatott fejlesztéseket – amelyek a Moodle közösségével, partnereivel és a felhasználóival folytatott széles körű konzultációs folyamat eredményeként születtek meg – igyekeztek úgy beépíteni a termékbe, hogy mind a régi, mind az új felhasználók kényelmesnek érezzék a használatát, zökkenőmentesnek az átállást.

Új desing és megjelenés
A Moodle 4.0 új designt és még jobb felhasználói élményt vezet be, amely szem előtt tartja a reszponzivitást, és így a bármely eszközön (okostelefonok, tabletek, laptopok) konzisztens kinézetet. Az esztétika finomítása mellett a tanfolyami információk átcsoportosításával lehetővé vált, hogy az oktatók és tanulók az oldalak tartalmát könnyedén áttekinthessék, és ne érezzék túlterheltnek magukat az egyszerre megjelenő sok információ miatt.

Egyszerűsített navigáció
Az új navigációs hierarchia egyszerűsített, és mindig csak azt mutatja, ami a kontextus szempontjából a legrelevánsabb. A leggyakrabban használt elemekhez a lapozós navigáción keresztül lehet hozzáférni, amely az egész felületen egységes. Ezek a fejlesztések csökkentik a kognitív terhelést, és lehetővé teszik az oktatók és a tanulók számára, hogy könnyen megtalálják azt amit keresnek, akkor amikor szükségük van rá.

A Moodle 4.0 minden eszközön egységes, korszerű megjelenést és egyszerűsített navigációs hierarchiát biztosít.

Új kiegészítések
A Moodle 4.0 egyik legfontosabb újítása az új kurzusindex a kurzusoldalon, amely megkönnyíti és felgyorsítja a diákok és az oktatók számára a tevékenységek és források megtalálását, illetve a tevékenységek teljesítésének nyomon követését. A kurzusindexet az oktatók is hatékony eszköznek fogják találni, mivel segítségével drag and drop-pal áthelyezhetik a tevékenységeket a kurzuson belül (akár egész szakaszokat is), ami kevesebb idő ráfordítást jelent a kurzusok elkészítésére és több időt a tanításra.

A képernyő jobb oldalán található blokk sáv – amely a tanfolyam specifikus egyéb információkat, emlékeztetőket, online jelenlétet, stb. tartalmazta – szintén megújult, immár lehetővé vált a blokkok elrejtése, így a tanulók egyénileg is dönthetnek a blokkok összecsukása vagy kibontása mellett, ezzel is tisztább felületet teremtve, hogy csak az aktuális tananyagra összpontosítsanak.

Emellett létrehozták az új “Kurzusaim” menüpontot, amely egy önálló, dedikált oldal, ami segítséget nyújt az oktatóknak és a tanulóknak az összes tanfolyamuk közötti keresésben, megtekintésben és gyors navigálásban.

New additions Image

A bal oldali új kurzusindex (táblagépen látható) és a jobb oldali blokkok (asztali gépen látható) kibővíthetők vagy összezárhatók a hatékonyabb tanítás és tanulás érdekében.

Javított Teszt és Feladat tevékenységek
A kérdésbank rugalmasságát a Moodle 4.0-ben új funkciókkal növelték, így már lehetővé teszi a tanárok számára, hogy elemezzék a kvízeken belül bizonyos típusú kérdések sikerességét, és a teljesítmény értékelések alapján verziózott változatokat hozzanak létre.

Továbbra is figyelünk az akadálymentességre
A Moodle fejlesztése során folyamatosan összpontosítunk az akadálymentes hozzáférhetőségre, és fejlesztési gyakorlatunk a Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) szabványhoz igazodik. A Moodle LMS 3.11-hez hasonlóan a Moodle 4.0 is átesik a WCAG 2.1 AA szabvány szerinti akadálymentességi ellenőrzésen, hogy hivatalos akkreditációt kapjon. A Moodle 4.0 szövegszerkesztőjének új fejlesztései megkönnyítik a kulcsszavas navigációt, vagy képernyőolvasót használók számára a tanfolyami tartalmak vagy beadandó feladatok létrehozását és szerkesztését.

Egyéb kulcsfontosságú fejlesztések

  •  Az oktatóknak és a tartalomkészítőknek mostantól lehetőségük van arra, hogy a Moodle alkalmazáson és e-mailen keresztül is automatikusan értesítést küldjenek a hallgatóknak az új vagy frissített tartalmakról, így a hallgatók naprakészek lehetnek az új tanfolyami követelményekről.

mobile message 1 Image

  •  A tanítási döntések megalapozása érdekében a Moodle 4.0-ba beépítésre került a Moodle Workplace funkciója, a Report Builder. Ezzel továbbfejlesztett rendszerszintű és egyéni jelentéseket készíthetünk, amelyek lehetővé teszik az oktatók számára a diákok előrehaladásának mérését, a hatások elemzését és a tanulási programok javítását.
  •  A Moodle 4.0-ban a rendszergazdák elmenthetik Moodle portáljuk konfigurációját, és azt megoszthatják más Moodle portálokkal vagy Moodle felhasználókkal. Akik az egyszerűséget részesítik előnyben kikapcsolhatják mindazokat a funkciókat, amelyekre a felhasználóknak nincs szükségük – azaz létrehozhatják saját ízlésüknek legmegfelelőbb Moodlet – és a könnyű beállítás és másokkal való megosztás érdekében elmenthetik az egyéni konfigurációt.
  •  Az új felhasználók számára a használat megkönnyítése és a platform megértésének felgyorsítása érdekében a Moodle „felhasználói túrákat” hozott létre, amelyek eligazítják az újonnan érkezőket a Moodle felületén, és gyors tippeket adnak a legfontosabb funkciókról.

Ha további kérdése lenne, vagy szakértői segítségre van szüksége a Moodle 4.0 kapcsán, akár a tárhely, testreszabás, képzés vagy támogatás terén, kérjük forduljon munkatársainkhoz: moodle@cnw.hu.

Forrás:https://moodle.com/news/moodle-4-is-here/