Skip to main content

A bevezetés során az egyik legnagyobb feladatkör a megfelelő keretrendszer kiválasztása, valamint cégen belüli lépések, feladatok tisztázása és megtervezése. Az alábbiakban végigveszünk néhány példát, hogyan érdemes elindulni és részenként végiggondolni a feladatokat.

Keretrendszer kiválasztása
Mielőtt bárki elkezdené megvizsgálni a piacon levő összes e-learning rendszert, érdemes végiggondolni a leendő rendszerrel szembeni elvárásokat és listát készíteni a cégük számára legfontosabb funkciókról. Legfontosabb meghatározni az e-learning bevezetésével kapcsolatos célokat, igényeket és elvárásokat. Érdemes felmérni, hogy a téma szakértői – a vállalati oktatásért felelős munkatársak, az oktatók, a kulcsfelhasználók – milyen eredményeket, tevékenységeket, tananyagokat, stb. tartanak szükségesnek. Ezenkívül – például az informatikai vezetővel egyeztetve – fontos rögzíteni azokat a műszaki feltéteket, működési és biztonsági előírásokat, amelyeket az új rendszernek teljesítenie kell.
Sok vállalkozásnál kiemelkedően fontos lehet, hogy a keretrendszer magyar nyelven is elérhető legyen. Szintén előnyt jelent a rendszer mögött álló élő közösség, nagyszámú felhasználó, és természetesen elengedhetetlen a folyamatos termékfejlesztés is.
A leendő e-learning rendszer vizsgálata során továbbá érdemes figyelni, hogy rendelkezésre állnak-e a tanulók közös munkáját, kommunikációját segítő eszközök, a tanulási folyamatot támogató eszközök, tananyag készítési eszközök, vagy épp egyszerűen kivitelezhető-e az adminisztráció.

Oktatók kiválasztása
Az oktatók kiválasztásánál lényeges szempont, hogy olyan személyek legyenek a feladatra kiválasztva, akik hisznek az e-learningben és motiváltak egy új eszköz megismerésére, használatára. Fontos, hogy a cég biztosítson időt az oktatók számára a Moodle használatának elsajátításához, illetve később a kurzusok kialakításához is. Cégünk kifejezetten vállalatok számára készített 4 alkalmas gyorstalpaló tanfolyammal segíti az oktatók bevezetését a rendszer használatába, illetve a projekt indulását követően kiemelt támogatási és tanácsadási szolgáltatással állunk ügyfeleink rendelkezésére, hogy az e-learning oktatás indulása tényleg sikeres legyen.

Kiknek szól az első kurzusunk?
Egy e-learning kurzus tartalma nagyon változatos lehet. Javasoljuk, hogy elsőre mindenképp egy kötelezően elvégzendő kurzust válasszunk ki, ami a lehető legtöbb emberre vonatkozik. A megfelelő kurzus kiválasztását követően, mindenképp szükségünk lesz a már meglévő tananyagokra, amit szeretnénk átadni az oktatottak számára, és határozzuk meg azt is, hogy mi a képzésünk pontos célja. Ezen információk birtokában akár önállóan, akár segítséggel kialakítható az első kurzusunk formája, felépítése, valamint meghatározhatók a további feladatok, melyek a kurzus elkészüléséhez szükségesek.

Határozzuk meg az oktatás célját
A megfelelő témakör kiválasztása után határozzuk meg, hogy mi a célja az adott képzésnek, milyen mérföldkövekre bontható a képzés, mikor/milyen számonkérés formájában ellenőrizzük a tanulók előremenetelét, és ezzel egyúttal a kurzusunk/tananyagunk hatékonyságát és minőségét. Ezek a lépések elengedhetetlenek ahhoz, hogy a kurzusunkat megfelelően tudjuk felépíteni és ténylegesen hatékony legyen.

Tartalom kialakítása
Miután tudjuk, hogy kiket és mire szeretnénk megtanítani, meghatározhatjuk, hogy a cél eléréséhez milyen tananyagra van szükségünk a kurzusunk létrehozásához. Egyszerű képzésekhez például elegendő lehet a tananyagot írott formában feltölteni, esetleg képanyaggal kiegészítve, míg a komplexebb anyagok átadásához szükségünk lehet úgynevezett interaktív tartalomra. Az interaktív tartalmakkal a tanulók szinte játékos formában, de minden esetben sok interakciót végrehajtva sajátíthatják el a tananyag tartalmát.

Ismerje meg a rendszer eszközeit!
Ahhoz, hogy a megfelelő tartalmat létre tudjuk hozni, elengedhetetlen, hogy ismerjük a keretrendszer – pl. a Moodle – eszközeit, és ennek fényében eldönthessük, hogy egy-egy anyag átadásához milyen eszközöket használhatunk, vagy melyikkel érhetjük el a legjobb eredményt. Ha például az a célunk, hogy dolgozóink stabil, begyakorolt tudást szerezzenek, akkor a tananyagot bonthatjuk egyszerű, 3-5 perc alatt elolvasható szakaszokra, amelyek után a tanulók gyorstesztek segítségével folyamatosan önellenőrizhetik tudásukat. A Moodle eszközeit használva könnyedén feltölthetünk egy-egy ellenőrző kérdéssorhoz akár több száz kérdést, így biztosak lehetünk benne, hogy a tanuló nem csak bemagolja a helyes válaszokat az egyes kérdésekre, hanem rászoríthatjuk arra is, hogy ténylegesen elolvassa, értelmezze, többször újraolvasva elsajátítsa az anyagot.

Csapatban gondolkozzunk
Fontos tudni, hogy a jó e-learning kurzusok kialakítása mindig egy csapat érdeme. Pontosan ezen elv mentén, szakterülettől függetlenül próbáljunk meg a vállalaton belül egy e-learning tartalom készítői csoportot létrehozni, mert ekkor tud hatékonyan és gyorsan működni egy-egy kurzus létrehozása. Miután minden oktatónak kialakul egy saját oktatási metódusa, érdemes ezeket vegyíteni. Szemléltetésképp képzeljük el, hogy egy tűzvédelmi felelőst kérünk fel, hogy készítsen e-learning oktatást a tűzvédelemről. Elképzelhető, hogy egy szakember olyan apróbb részletekbe is belemegy a tartalomgyártásnál, ami nem feltétlenül szükséges, viszont ha csapatban oldjuk meg a tartalom elkészítését, akkor lehetőségünk van a tananyagot együtt előre megtervezni és kialakítani, ami sokkal célravezetőbb megoldás.